کارت اقامت دائم کانادا

Permanent Residency Card

به فردی که کارت اقامت دائم کانادا (Permanent Residency Card) دارد مقیم دائم گفته می شود. فردی که اقامت دائم یک کشور را دارد شهروند آن کشور نیست، اما از اجازه کار و زندگی در آن کشور را دارد. مقیم دائم کانادا از تمام حقوق و وظایف یک شهروند کانادایی برخوردار است بجز حق رای دادن (همچنین شرکت در انتخابات سطح بالا و یا مشاغل دولتی سطح بالا) و دارا بودن پاسپورت کانادایی. افرادی که اقامت دائم دارند پس از گذشت چند سال زندگی در کانادا می توانند برای شهروندی اقدام کنند. کشور کانادا بجز در یک مورد (فرزندی که در خاک کانادا متولد شود) حق شهروندی را مستقیما به اتباع خارجی نمی دهد و همه ابتدا اقامت دائم را کسب می کنند و سپس برای شهروندی اقدام می کنند.

مزایا:

  • حق تحصیل، کار و زندگی آزادانه در کانادا: کسی که اقامت دائم کانادا را دارد می تواند بدون هیچ گونه محدودیت در هر کجای کانادا که مایل باشد تحصیل، کار و زندگی کند.
  • برخورداری از بسیاری از حقوق شهروندی کانادا: افراد مقیم کانادا نیز تحت حمایت “منشور حقوق و آزادی های کانادایی (Canadian Charter of Rights and Freedoms)” قرار می گیرند. همچنین می توانند از بسیاری از مزایای اجتماعی که شهروندان کانادا برخوردار هستند ماند بیمه درمانی رایگان بهره مند شوند.
  • اقدام برای شهروندی کانادا: پس از گذشت ۳ سال از زندگی در کانادا، فرد مقیم می تواند برای شهروندی کانادا اقدام کند که پس از دریافت شهروندی می تواند در انتخابات کانادا رای دهد و درخواست پاسپورت کانادایی کند که به وی آزادی رفت و آمد (بدون ویزا) به ۱۷۲ کشور جهان را می دهد.
  • امکان اخذ اقامت دائم برای خانواده: یکی از مزایای اقامت دائم آن است که فرد مقیم می تواند برای اقامت دائم مادر و پدر خود نیز اقدام کند. همچنین همسر و فرزند (زیر ۲۲ سال) کسی که اقامت دائم کانادا را داشته باشند نیز اقامت دائم کانادا را دریافت خواهند کرد
  • هزینه تحصیل بسیار پایین در کانادا: هر ساله تعداد بسیار زیادی از ایرانیان برای تحصیل کشور کانادا را انتخاب می کنند. شخصی که اقامت دائم کانادا را دارد می تواند در دانشگاه های کانادا با هزینه یک دهم دانشجوی بین المللی تحصیل کند و نیز می توان مقدار زیادی از هزینه تحصیل خود را به صورت وام دریافت کند.
  • دسترسی راحت به نظام بانکی و مالی بین المللی: با داشتن کارت اقامت دائم کانادا می توان در هریک از بانک های آن کشور (و بسیاری از بانک های سرتاسر جهان) حساب شخصی و بدون محدودیت باز کرد. از نظر نظام بانکی کانادا هیچ تفاوتی بین شهروندان کانادا و افراد مقیم دائم آنجا وجود ندارد و از این نظر تمام امکانات بانکی برای افراد مقیم کانادا در دسترس است. برای مثال افراد مقیم می توانند از بدو ورود درخواست کارت اعتباری ویزا و یا مسترکارت بکنند (با اعتبار اولیه ۲۰۰۰ دلار کانادا) که با استفاده از این کارت می توان تمام خرید های آنلاین و در سایر کشور های جهان را انجام داد. همچنین با داشتن حساب بانکی در کانادا می توان آزادانه پول به سایر حساب های جهان منتقل کرد که این مزیت بزرگی برای تجار و صاحبان صنایع می باشد

تمدید:

برای تمدید کارت اقامت کانادا شرایطی برای تعیین وضعیت اقامت در نظر گرفته شده است. شرط اساسی مدت زمان لازم دو سال یا ۷۳۰ روز اقامت در کانادا طی پنج سال از زمان صدور این کارت برای دارنده ی آن میباشد. به عبارت دیگر دارنده این کارت بایستی در مجموع دو سال از پنج سال اعتبار کارت اقامت را در کانادا زندگی کرده باشد تا بتواند کارت خود را مجددا برای پنج سال دیگر تمدید کند. بنابر این چنانچه دارنده کارت دو سال را در کانادا زندگی کرده باشد، مشکل خاصی برای تمدید آن وجود نخواهد داشت. اگرچه ثابت کردن حضورفیزیکی شما در کانادا با ارائه اسناد و مدارک مورد قبول اداره مهاجرت به عهده شماست. بنابر این حضور فیزیکی در کانادا یکی از راه های تمدید کارت اقامت میباشد.

اگر فرد دارای اقامت دو سال از مجموع پنج سال را در کانادا حضور نداشته است برای تمدید آن بایستی یکی از شرایط بند (۲) از ماده ی ۲۸ از قوانین مهاجرت کانادا موجود باشد. بر اساس این قانون فرد دارنده کارت اقامت کانادا بایستی به مدت ۷۳۰ روز در مدت ۵ سال از شروع اعتبار کارت اقامت در خاک کانادا حضور داشته باشد؛ یا دارای یکی از شرایط زیر باشد:

  • خارج از کشور کانادا حضور داشته ولی همسر خود را که سیتیزن کانادا است همراهی کرده است
  • خارج از کشور کانادا حضور داشته ولی کارمند تمام وقت یک شرکت کانادایی بوده و یا در استخدام سازمانهای دولتی فدرال و یا استانی کانادا بوده است
  • همسر و یا فرزند فردی بوده که در استخدام تمام وقت شرکت و یا دولت فدرال و یا استانی کانادا بوده است
  • تاثیر موارد بشر دوستانه در صورتی که هیچکدام از موارد بالا عملی نشده باشد

 

جهت مشاوره و ارسال سوال با ما در ارتباط باشید

آشنایی با برنامه های اقامتی کانادا | اخذ وقت مشاوره : کلیک کنید | ارسال ایمیل  iranquebec@gmail.com

WhatsApp WhatsApp us