اخذ شهروندی کانادا

Citizenship_Edited_0003
اخذ شهروندی کانادا
 
شما به عنوان یک شهروند کانادا، می توانید:
  • برای پاسپورت کانادا درخواست کنید.
  • آزادانه وارد کانادا شده و از آن خارج شوید.
  • از حقوق کامل اقتصادی و از جمله حق داشتن هر نوع ملکی برخوردار شوید.
  • واجد شرایط دریافت بعضی از مزایای بازنشستگی شوید.
  • برای انتخابات رأی بدهید و کاندید شوید.
همراه حقوق ذکر شده برای شهروندان کانادا، نوبت به مسئولیت ها هم می رسد. برای بسیاری از کانادایی ها، شهروند خوب بودن به معنی سهیم شدن در جامعه می باشد. مشارکت شما در جامعه،صرف نظر از علاقه شما، توسط دیگران نیز جبران شده و مورد سپاس و قدردانی قرار می گیرد. توسط آنهایی که مانند شما افتخار می کنند که کانادا را بعنوان خانه خود انتخاب نموده اند.
 
درخواست شهروندی کانادا
هر ساله حدود ۱۶۰٫۰۰۰ نفر، شهروند جدید کانادا می شوند. اگر می خواهید برای شهروندی کانادا اقدام کنید، لازم است تا مراحل زیر را به انجام برسانید:
والدین یا سرپرست های قانونی کودکان زیر ۱۸ سال می توانند از طرف فرزندان خود تقاضای حق شهروندی کنند.حداقل یکی از والدین یا سرپرست قانونی کودک بایستی پیش از این شهروند کانادا بوده و یا همزمان باید شهروند شدن خود را تقاضا کند.
برای شهروند شدن، کودکان خردسال نیز باید وضعیت اقامت دائم را داشته باشند اما در مورد آنها لازم نیست که به مدت سه سال قبل از درخواست، در کانادا زندگی کرده باشند.
کودکان خردسال و افراد ۵۵ ساله و بالاتر مجبور نیستند که آزمون شهروندی را به انجام برسانند.
  • کامل بودن شرایط خود را برای شهروند شدن کانادا بررسی کنید
  • برای شهروندی کانادا، درخواست بدهید
  • اگر سن شما بین ۱۸ سال و ۵۴ سال است، آزمون شهروندی را انجام دهید
  • اگر ۱۴ ساله یا بیشتر هستید، در مراسم شهروندی شرکت کنید
شرایط لازم برای شهروندی
واجد شرایط بودن از طریق عوامل زیر تعیین می شود:
  • سن – برای دادن درخواست شهروندی، سن شما باید ۱۸ سال یا بیشتر باشد
  • وضعیت اقامت دائم – باید مقیم دائمی بوده و وضعیت شما نباید غیرقطعی باشد
  • مدت زمان زندگی در کانادا – بزرگسالان بایستی در چهار سال گذشته قبل از درخواست، به مدت حداقل سه سال (۱۰۹۵ روز) در کانادا زندگی کرده باشند
  • توانایی در زبان – شما باید از زبان انگلیسی یا فرانسه بخوبی مطلع باشید
  • سابقه جنایی – نباید در شرایطی باشید که (آنطور که در قانون شهروندی مشخص شده است) در تعارض با قوانین کانادا باشید
  • آگاهی از کشور کانادا – شما باید حقوق و مسئولیت های شهروندی کانادا را درک کرده و از تاریخ کانادا، ارزش ها، عرف و نمادهای کشور کانادا آگاه باشید.
تکمیل و ارسال تقاضانامه
برای شهروند شدن کانادا، باید موارد زیر را انجام دهید:
  • گرفتن مجموعه اطلاعات تقاضانامه
  • مطالعه راهنمای دستورالعمل ها
  • تکمیل فرم تقاضا و ضمیمه کردن مدارک ضروری
  • پرداخت هزینه و دریافت رسید لازم
  • پست کردن فرم درخواست و مدارک
تمامی این راهنماها و فرم ها را می توانید در وب سایت اداره شهروندی و مهاجرت پیدا کنید. هزینه ها را نیز می توانید به صورت آنلاین پرداخت نمایید.
هنگامی که بررسی پرونده شما شروع شود، اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) تاییدیه دریافت تقاضانامه را برایتان ارسال خواهد کرد.
 
 
آزمون شهروندی
برای تعیین دانش خود در مورد کشور کانادا، شما باید آزمون شهروندی را بگذرانید. برای آمادگی بیشتر ، می توانید جزوه آموزشی با عنوان: “کشف کانادا – حقوق و مسئولیت های شهروندی” که توسط مرکز CIC تهیه شده است را مطالعه کنید. این جزوه برای مطالعه بصورت آنلاین، در فرمت های قابل چاپ و همچنین در فرمت های صوتی در دسترس است. همچنین شما می توانید یک نسخه چاپ شده را نیز سفارش دهید تا برایتان ارسال شود. معمولا CIC ، یک نسخه از این جزوه را به همراه تاییدیه دریافت تقاضا، برایتان پست می کند. شما می توانید با استفاده از وب سایت های تعاملی موجود که دارای سوالات آزمون شهروندی می باشند، دانش خود را بیازمائید.
توانایی زبان شما در طی فرایند آزمون تعیین می شود. بر اساس نتایج آزمون شهروندی و ارتباطات شما با کارکنان CIC، کافی بودن توانایی شما در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی یا فرانسه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وقتی زمان آزمون فرا برسد، محل و زمان آزمون به شما اعلام می شود.
کارکنان CIC بر اساس تعدادی از عوامل مختلف تصمیم می گیرند که آزمون شما کتبی باشد یا شفاهی. مثلا، اگر در خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی یا فرانسه مشکل داشته باشید، آزمون شما شفاهی خواهد بود.
آزمونهای شفاهی از طریق مصاحبه با قاضی شهروندی انجام می شود.
 
وقتی برای شرکت در آزمون شهروندی مراجعه می کنید، مدارک زیر را همراه داشته باشید:
  • اصل مدارکی که با تقاضانامه خود فرستاده اید (مدارک شناسایی شخصی، اسناد مهاجرت، و غیره).
  • هر گونه گذرنامه یا مدرک مسافرتی مربوط به چهار سال قبل از تقاضانامه
اگر در آزمون کتبی قبول نشوید به شما اعلام می شود که برای مصاحبه به قاضی شهروندی مراجعه کنید. در آن مصاحبه، قاضی شهروندی به صورت شفاهی سوالات آزمون را از شما سوال می کند و به شما فرصت دیگری را می دهد تا نشان دهید که پاسخگوی همه نیازهای شهروندی (از جمله دانش و زبان) هستید.
بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱۴ سال باید در جشن شهروندی و مراسم ادای سوگند شرکت کنند.
گواهی شهروندی کودکان زیر ۱۴ سال به والدین آنها تحویل داده می شود و شرکت این کودکان در مراسم الزامی نیست، البته حضور آنها در این مراسم مورد استقبال قرار می گیرد. خیلی از افراد، دوستان و بستگان خود را برای شاهد بودن این لحظه مهم زندگی خود دعوت می کنند.
همچنین معمول است که نمایندگانی از گروه های جامعه و مقامات محلی نیز به این مراسم دعوت شده و در آن شرکت می کنند.
 
 
تبدیل شدن به یک شهروند
اگر در این آزمون قبول شوید و مشخص شود که همه پیش نیازهای لازم را برای شهروندی دارید، از شما برای شرکت در مراسم شهروندی دعوت بعمل خواهد آمد.
در مراسم شهروندی، شما به خانواده کانادا پذیرفته شده و حقوق و مسئولیت های شهروندی کانادا را می پذیرید. قاضی شهروندی معمولا ریاست این مراسم را برعهده داشته و مراسم سوگند را اجرا می کند.
به محض اینکه در مراسم شرکت کرده و سوگند شهروندی را ادا نمودید، شهروند کانادایی محسوب خواهید شد و می توانید گواهی شهروندی خود را دریافت کنید. این گواهی کارت کوچکی است که می توانید برای اثبات اینکه یک شهروند کانادایی هستید از آن استفاده کنید. همچنین برگه یادبود مراسم را نیز دریافت خواهید کرد که تاریخ کانادایی شدن شما را نشان می دهد. این مدارک را در جای امن و مطمئنی نگهداری کنید.
 
ویدیو هر انچه باید در خصوص مراسم شهروندی کانادا بدانید:
WhatsApp WhatsApp us